The algorithm of the VinczeSwiss program is described here. If you do not understand Czech, you can:
Zjednodušená pravidla švýcarského systému
- Tato verze vychází z pravidel, uvedených v knize "Pravidla šachu" (platná od 1.1.1986), jejíž součástí je i kapitola nazvaná "Řád švýcarského systému FIDE"
(knihu vydalo nakladatelství Olympia (roku 1986) jako svou 2278. publikaci).
- Pravidla z výše uvedené knihy byla ještě dále výrazně zjednodušena (zjednodušení provedl Ing. Roman Vincze).
Technické dokonalosti je dosaženo, ne když už není co přidat, ale když už není co odebrat.
Úvodní ustanovení
- Všichni účastníci hrají v jedné skupině.
- Počet kol je stanoven předem.
- Pořadí pomocných hodnocení (při rovnosti bodů) je stanoveno předem (výběr: Buchholz, střední Buchholz, Sonneborn–Berger, Progress, počet výher, vícekrát černé, los).
- Na začátku turnaje je hráči přiděleno startovní číslo, a to na základě ratingu (elo). Postupuje se sestupně, tj. hráč s nejvyšším ratingem dostane startovní číslo 1. U hráčů bez ratingu (tj. na konci startovního pole) se doporučuje provést seřazení sestupně dle věku, pro zjednodušení je ale přípustné i seřazení v abecedním pořadí nebo v pořadí, v jakém hráči přicházeli k prezentaci. Pokud je pořadateli turnaje dovoleno, aby hráč přistoupil do turnaje až v jeho průběhu, dostane tento nově příchozí hráč startovní číslo, jaké by dostal na začátku turnaje (je tedy nutné přečíslovat startovní čísla všech následujících hráčů).
Základní zásady
- Dva hráči mohou spolu hrát jen jednou.
- Hráči se stejným počtem bodů tvoří tzv. bodové seskupení.
- Je-li počet hráčů v turnaji lichý, pak hráč s nejnižším pořadím v nejnižším bodovém seskupení dostane (bez hry a bez přidělení barev) bodovné přebývajícího hráče (1 bod jako za výhru). Hráč může dostat bodovné přebývajícího hráče pouze jednou.
- Hráč, který ještě před losováním dalšího kola pořadateli oznámí, že nechce/nemůže hrát, není v tomto kole párován, není mu přidělena žádná barva a nedostane žádné body.
Sestavování dvojic
- Při sestavování dvojic se postupuje od nejvyššího bodového seskupení k nejnižšímu (párování shora).
- V bodovém seskupení jsou hráči seřazeni vzestupně podle startovních čísel.
- Následně je bodové seskupení rozděleno na horní a dolní polovinu. Je-li v bodovém seskupení lichý počet hráčů, pak je dolní polovina větší.
- Pro prvního hráče horní poloviny bodového seskupení vybíráme soupeře v tomto pořadí:
- první (pak druhý, třetí, ... , poslední) hráč dolní poloviny bodového seskupení
- poslední (pak předposlední, ..., třetí, druhý) hráč horní poloviny bodového seskupení
- první (pak druhý, třetí, ...) hráč nejblíže nižšího bodového seskupení
- první (pak druhý, třetí, ...) hráč ještě nižších bodových seskupení
- po nalezení dvojice, která je přípustná (tj. hráči spolu ještě nehráli (tip: už v této fázi sledujte, zda hráčům bude možné přidělit barvy tak, aby žádný hráč nehrál potřetí za sebou stejnou barvou figur)), jsou oba hráči (z bodových seskupení) vyjmuti.
Zmenšené bodové seskupení je seřazeno vzestupně podle startovních čísel, rozděleno na horní a dolní polovinu ... a postup se opakuje.
Příklad: Pokud bodové seskupení sestává z osmi hráčů, pak pro prvního hráče je vyhledáván soupeř v pořadí 5-6-7-8-4-3-2.
- Pokud párování vede do slepé uličky, tzn. nakonec zbývající hráče v nejnižších bodových seskupeních nelze sestavit do dvojic přípustným způsobem, pak některé již sestavené dvojice musí být zrušeny. Postupuje se nazpět v opačném pořadí, tzn. napřed je zrušena naposledy sestavená dvojice a je vyzkoušeno alternativní párování (dle pravidel výše). Pokud postup i nadále vede do slepé uličky, jsou rušeny další dvojice od dvojice naposledy sestavené až třeba po první dvojici. Pokud je to nutné, musí být (při lichém počtu hráčů) přebývající hráč vyměněn za jiného (tedy přebývajícím hráčem nebude v nejnižším bodovém seskupení hráč poslední, ale předposlední, ...).
- Pokud nelze sestavit dvojice žádným přípustným způsobem, pak turnaj (předčasně) končí (to se může stát například při devíti hráčích v turnaji na 7.kol, pokud jeden z hráčů v průběhu turnaje odstoupí (aby párování nezkolabovalo, tak takový turnaj by musel už od začátku být hrán jako "každý s každým")).
Přidělení barev
- Při sestavování dvojic se neuvažují barvy. Barvy jsou přidělovány až po dokončení párování.
- Barvy hráče se mění, pokud je to možné.
- Hráč nesmí dostat 3x za sebou stejnou barvu figur - toto je jediný případ, kdy (některé) dvojice v již dokončeném párování musí být změněny (pokud by to ale znamenalo nemožnost jakkoliv sestavit přípustné dvojice, pak se pravidlo o zákazu 3x stejné barvy neuplatňuje).
- V prvním kole se barva pro prvního nasazeného hráče nalosuje. V horní polovině startovního pole budou mít hráči s lichými startovními čísly barvu jako první nasazený hráč, hráči se sudými startovními čísly barvu opačnou.
- V dalších kolech se při přidělování barev postupuje v tomto pořadí:
- hráč, který v předchozích dvou kolech hrál stejnou barvou, musí dostat barvu opačnou
- hráč s vyšším rozdílem barev dostane barvu, která provede vyrovnání (dosavadního) rozdílu v počtu jeho barev
- hráč s nižším startovním číslem dostane barvu, která provede vyrovnání (dosavadního) rozdílu v počtu jeho barev
- hráč s vyšším startovním číslem dostane barvu, která provede vyrovnání (dosavadního) rozdílu v počtu jeho barev
- hráč s nižším startovním číslem bude střídat barvu
Příklad vhodné karty hráče (pro losování na papírových kartičkách bez počítače)
Jméno: |
Startovní číslo: |
Elo: |
kolo |
soupeř |
barva |
výsledek |
průběžný počet bodů |
st.č. |
jméno |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|